lauantai 24. helmikuuta 2018

Historian tutkijana

Jotain pientä tietoa veneen historiasta ja lähinnä alkupään taipaleesta sain J S:ltä Turusta. Hän oli nuorena töissä Vilho Laxell:n puusepänverstaalla.

”Hei ja kiitos viestistä.
Vilho Laxellin puusepänliikkeessä Turussa Kutterintie 3:ssa alettiin tekemään mahonkista purjevenettä muistaakseni 1974. Omistajan poika Pekka Laxell oli Wärtsilän Turun telakalla laivanrakennus insinöörinä ja hän suunnitteli veneen. Pekka Laxell ilmeisesti harrasti purjehtimista koska muistelen siellä olleen samoihin aikoihin kunnostettavana hänen mahonkinen 505- veneensä ja ilmeisesti ensimmäinen näistä suuremmista tuli hänelle itselleen. Pituus muistaakseni jotain 9 metrin luokkaa eli 30 jalkaa. Sivuillasi oli kuva "Laxmarin Suvituuli" joka on varmasti yksi näistä mahonkisoiroista muotin päälle ristiin liimatuista veneistä. Edellisessä kuvassa "Land ohoj!" näkyy kansi, joka tehtiin samalla periaatteella kuin runkokin. Veneitä ei valmistettu kovinkaan monta, varmaankin alle 10 kpl. Joskus muistan kuulleeni 6 tai 7 kpl. Hyvin on vene kestänyt yli 40 vuotta. Runko onkin umpimahonkia noin 5mm paksuista soiroista ristiin liimattu ja kerroksia 4 kpl.
Toivottavasti näistä tiedoista oli jotain hyötyä.
Syysterveisin
J S
 Turku
Hei.
Pikku tarkennus vielä. Vilho Laxellin puusepänliike sijaitsi Kaarningontie 3:ssa. Kutterintiellä oli Finmarin veneveistämö.


Suvituulen edellinen omistaja Jussi osasi kertoa myös hieman historiasta.

Käsittääkseni tuo yksilö on myös rakennettu rungon ja kannen osalta valmiiksi osana tuota 6-7 veneen sarjaa Turussa. Tietojeni mukaan jokainen kimppatilauksen "osakas" rakensi sisustuksen enemmän tai vähemmän itse, mutta riki ja helat tilattiin kimpassa. Kansi on tehty sinun yksilössäsi siten, että laminoitujen kansikaarien päällä on ensin 12mm ponttirima männystä, sen päällä 9mm vaneri ja lopuksi 12mm tiikkirima. En ole varma, onko kansi alkuperäinen. Ostaessani veneen, edellinen omistaja sanoi, että kansi olisi käynyt läpi "remontin" joskus vuonna 1991.

Tuo veneyksilö on tullut uutena Helsinkiin (RTM) sen silloisen kommodorin ostamana. Eräs tuttuni oli kuulemma ihastellut venettä nuorena miehenä RTM:n laiturissa. Vene oli tällöin kerhon hienoin ja suurimpien joukossa.

Olen törmännyt vuosien aikana kahteen muuhun Laxmariniin. Toinen, siniseksi maalattu oli 2000-luvun alussa Helsingin Merisatamassa, mutta myytiin sittemmin jonnekin muualle. Toisen näin vuonna 2002 Hangon Regatassa. Tämä yksilö oli epoksoitu ja maalattu kauttaaltaan valkoiseksi. Näytti ihan lasikuituveneeltä.

RTM Ry:n kommodorina toimi vuosina 1976-78 Pekka Lehtonen. Varmaa tietoa siitä oliko Suvituuli Lehtosen vene ei ole. 1978 Purjehtijan Kalenterissa Suvituulen omistajaksi on merkitty M. Kerttula. RTM:n sihteeri kertoi, ettei 70-luvulta ole enää tallessa veneluetteloita, valitettavasti.

Laxmarinit ovat ilmeisesti jokainen hieman erilainen, Eva L-635 erikoisuutena on ruoriohjaus. Myös NoName L-562:ssa joka oli ilmeisesti P. Laxellin oma vene on ollut rattiohjaus. L-770 Maltin runko on  korotettu ja jatkettu. Näin siihen on saatu lisää korkeutta salonkiin ja peräsin ei roiku peräpeilissä. Peruskonstruktiossa on ollut pinnaohjaus ja peräsin peräpeilissä kiinni.

Pitkällisen selvittelyn jälkeen olen löytänyt seuraavat Laxmarinit. Suurin osa aluksista löytyi vuoden 1978 Purjehtijan Kalenterista.

L-544 Filistiina III omistaja P. Kangasniemi TPS 1975. Myöhemmin nimeltään Fransiina
L-562 NoName, omistaja P. Laxell TPS 1974. Myöhemmin EmmyLou
L-588 Fabiola, omistaja P. Vanharanta TPS 1974
L-635 Eva, alkuperäinen nimi Eva III omistaja J. Stenius ASS 1975
L-744 Suvituuli, alkuperäinen omistaja M. Kerttula RTM 1975
L-770 Maltti, ASS 1976. Vuodesta 1983 Kellukka nimisenä.
L-776 (ei nimeä), omistaja A. Karikoski TPS 1977, tiedot löytyivät Purjehtijan Kalenterista 1985. Kiitos J. Rautapää
L-863 Valkea Kuulas, Laxmarin 30 ver 2 omistaja P. Laxell ASS 1976
L-1388 Tiare, Laxmarin 30 ver 2, omistaja H. Hämäläinen 1978


Tammikuussa 2018 sain vihdoinkin soitettua Pekka Laxellille itselleen. Hän oli ilmeisesti jossain ulkomailla mutta oli kuitenkin innostunut muistelemaan veneitä. Hän kertoi eräästä purjehduskilpailusta Ruotsissa 1970-luvun lopulla, jossa kipparikokouksessa kapteenit siunattiin. Kisassa keli olikin kova. Hän pyysi minua kirjoittamaan hänelle sähköpostia ja laitoinkin kuvia ja muuta informaatiota Suvituulesta. Jännityksellä odotan, jospa hän vastaa viestiini ja saisin lisää tietoa veneiden alkutaipaleesta.

keskiviikko 9. elokuuta 2017

Mastonkaato systeemi

Kauan odotettu päivä koitti ja veneen kanteen kiinnitettiin mastonkaato systeemi. Ehkä systeemi on hieman liian hieno nimitys raudalle joka toisesta päästä nivelöityy kanteen ja toisessa päässä rautaan liittyy rullalaitteen haarukka.

Maston kallistus onnistui yli odotuksien. Keulaan vedetty köysi kiinnitetään isoon vinssiin jonka jälkeen löysätään etustaagi ja irroitetaan alemman etuvantit. Etustaagin kiinnitystappi poistetaan ja hieman puomista painamalla maston kallistus alkaa. Vinssiltä vapautetaan köyttä varovasti kunnes haluttu kallistus on saavutettu. Yllättävän helppoa. Maston pystyyn saanti tapahtuu tietenkin päivastaisessa järjestyksessä. Masto on todella tukevan tuntuinen myös kallistettuna. Aallokko tai tuuli ei aiheutta mitään yllättäviä tilanteita. Nyt ei mikään estä meitä pääsemästä matalien siltojen ja sähkölinjojen alitse isommille vesille.









tiistai 13. kesäkuuta 2017

Postia Navigaatioliitosta

Viime talvena kävin vaimon kanssa Wellamo opiston järjestämällä saaristolaivurikurssilla. Opettajana meillä oli Kesäpurjeen Mika Piiroinen. Mikan tyyli opettaa oli kyllä todella innostava. 

Eilen posti sitten toi hienon diplomin suoritetusta tutkinnosta. Kesälomalla pääsee testaamaan opittuja taitoja ihan oikeasti, suuntana vedet joilla ei olla aikaisemmin liikuttu.


keskiviikko 24. toukokuuta 2017

Vesille



Vesillelasku 23.5.2017

Pitkältä tuntuneen kevään jälkeen vesillelasku saatiin sovitettua tiistaille. Jo tutuksi tullut Hapa saapui iltapäivän lopuksi nostamaan Suvituulen omaan elementtiinsä. Olin myös sopinut hänen kanssaan, että masto pystytetään samalla. Olipa todella helppoa laittaa masto pystyyn kun nosturissa oli vartta tarpeeksi.
Pienen koeajon jälkeen ja jäähdytysveden lisäyksen jälkeen Suvituuli siirrettiin uuteen satamapaikkaan Lahden Purjehdusseuran laituriin Myllysaareen. Helatorstain ja sitä seuranneen viikonlopun aikana Suvituuli saatiinkin purjehdus kuntoon. Oli todella mukava huomata kuinka vene muuttui todella viihtyisäksi kun kaikki tavarat ja tipehöörit saatiin paikoilleen. Jopa vanhin poika sanoi että on odottanut veneeseen pääsyä. Vanhemmista hänen kommentti tuntui aivan otteluvoitolta!





maanantai 6. maaliskuuta 2017

 Lyhyt video kesältä 2016

Kevyessä tuulessa Vesijärvellä Enonsaaren eteläpuolella. Alla linkki Youtubeen. 

Video

lauantai 7. tammikuuta 2017

Talvi on liian pitkä

Kovassa veneilykuumeessa kieriskelevälle Suomen talvi on todela pitkä.Veneilyblogit, youtuben veneilyaiheiset kanavat ja kaikki muu aihetta sivuava aineisto lohduttaa mieltä. Syksyllä käyty rannikkolaivurin tutkinto on ehkä talvikauden tähänasti suurin kohokohta. Olisiko tämä blogi uusi lähentäjä kesään ;)

Suvituulen korjaussuunnitelmaa on tehty ja tutkittu tarkoin. Yhdessä on mietitty mitä ja missä järjestyksessä tulisi tehdä jotta kaikki on valmista kun jäät Vesijärvestä lähtee. 1. juttuna on tehdä mastonkaatovärkki - jotta näemme myös Päijänteen! Onhan niitä toki niitä pienenmpiäkin korjauskohteita, kuten lakkapinnan eheyttäminen, sisätilojen uudistamista ja raikastamista. Haaveilu on ihanaa ja tuo kesän lähes nurkantaakse.